Home > Uncategorized > WAWANCARA AHLI PIKIR DENGAN WALET

WAWANCARA AHLI PIKIR DENGAN WALET

WAWANCARA AHLI PIKIR DENGAN WALET

siri 1

Walet dan kecurian

 

Pada suatu hari aku telah mewawancara dan berbicara dengan burung walet.  Aku mengundangnya ke studio tempat aku berkarya.

Thinker:          Salam walet….apa khabar?

Walet:             Baik Bos…salam juga deh……

Thinker:          Ni..saya nak Tanya mengapa kini manusia semakin bengong dan
gila untuk memancing kamu?  Apa kehebatan kamu?

Walet:             Ler…kamu tahu tak aku ni macam pokok kelapa…..serba
guna….cakap lu….. bayangkan lah tahi aku pun mereka jual, dan
depa paggil tait aku tu sebagai aroma, aku pun bengong.  Bulu
aku pun mereka jual, Awak tau tak, depa kutip dan jual aku
punya sarang dengan harga yang sangat tinggi.  Kadang-kadang
sarang aku tengah mengeram pun depa kebas.   Haiyar manyak
gila ma….

Thinker:          Cerita pasal mengeram ni….mana boleh manusia kacau kamu
tengah mengeram.

Walet:             Kes kacau mengeram ni terjadi dalam rumah burung yang
dimasuki pencuri deh…pencuri bukan saja curi sarang malah
telor dan anak-anak aku mereka kebas….banyak kaum aku mati
terseksa.

Thinker:          Boleh kamu ceritakan sikit cara pencuri memasuki rumah
burung?

Walet:             Hebat bos…..bayangkanlah mereka bisa melepasi cctv dan kabel
eletrik.  Mereka ramai bos…..malah ada yang berkomplot dengan
pihak berkuasa yang membuat rondaan.   Sebab itu mereka
berjaya dalam projek tersebut.

Thinker:          Bagaimana cara pencuri masuk?

Walet:             Mereka ni masuk tidak melalui pintu bos, mereka masuk melalui
lubang masuk burung(LMB), pencuri akan panjat dinding pagar
berduri, panjat melalui batang paip dan terus masuk.  Lepas tu
mereka sapu habis sarang yang ada.  Bayangkanlah satu plastic
bag sampah tu boleh mengisi 3kg sarang.

Thinker:          Mereka juala di mana?

Walet:             Haiyar……mereka telah temujanji dengan pembeli haram
ni…..lepas curi mereka terus telefon taukeh, dan berurusan di
tepi jalan saja.  Pukul 4 pagi pun taukeh datang.

Thinker:          OKlah walet saya ucapkan terima kasih atas infonya….kita
jumpa lagi dalam siri 2.

Walet:             Ok terima kasih kembali.

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

