Home > Uncategorized > Biosonar atau Echolocation

Biosonar atau Echolocation

Tadi petang aku ditanya seorang teman tenyang penglihatan burung walet. Aku tersenyum ternyata tokey gedung burung walet tu belum memahami tentang burung walet.   Dalam tulisan aku akan bincangkan tentang echolocation burung walet.

Echolocation, juga disebut biosonar, adalah sonar biologi yang digunakan oleh beberapa haiwan, terutama microchiropteran kelawar dan odontocetes (paus bergigi dan lumba-lumba), tetapi juga telah ditunjukkan dalam bentuk yang lebih sederhana dalam kumpulan-kumpulan lain seperti Tikus, salah satu genus kelawar megachiropteran (Rousettus ) dan dua kumpulan burung gua hunian, walet gua disebut di Aerodramus genus (sebelumnya Collocalia) dan tidak berkaitan Oilbird Steatornis caripensis.

Istilah echolocation dicipta oleh Donald Griffin, yang bekerja dengan Robert Galambos adalah yang pertama untuk meyakinkan menunjukkan kewujudannya pada kelelawar pada tahun 1938.

Namun, sebelum itu, saintis abad ke Itali 18 LAZZARO Spallanzani telah, melalui siri percubaan rumit disimpulkan bahawa kelawar navigasi dengan mendengar dan tidak visi. Ekolokasi odontocetes tidak benar dijelaskan sebelum ini dua dekad kemudian, oleh Schevill dan McBride. Ekolokasi memancarkan haiwan panggilan keluar anda kepada persekitaran dan mendengar gema dari panggilan yang kembali dari pelbagai objek dalam persekitaran.

Mereka menggunakan gema untuk mencari, kisaran, dan mengenalpasti objek. Echolocation digunakan untuk navigasi dan untuk mencari makan (atau memburu) di berbagai lingkungan.

Aerodramus dianggap menjadi walet ekolokasi saja. Burung-burung ini menggunakan echolocation untuk mencari bertenggek mereka di gua-gua gelap. Tidak seperti echolocation yang kelawar,

Walet Aerodramus membuat mengklik suara yang baik dalam rentang pendengaran manusia. Klik terdiri dari dua pulsa pita lebar (3-10 kHz) yang dipisahkan oleh jeda sebentar (1-3 milidetik). tempoh interpulse The (IPP) yang berbeza-beza bergantung pada tahap cahaya, dalam situasi gelap burung memancarkan IPP lebih pendek, sebagai hambatan menjadi sukar untuk melihat, dan IPP lebih lama diamati ketika burung itu mendekati pintu keluar gua

Kelakuan ini mirip dengan kelawar saat mereka mendekati target. Burung-burung juga memancarkan siri klik rendah diikuti dengan panggilan semasa mendekati sarang, mungkin untuk memberi amaran burung berhampiran keluar dari jalan mereka. Dianggarkan bahawa klik ganda digunakan untuk membezakan antara burung individu.

Aerodramus sawtelli, yang Walet Atiu, dan Aerodramus maximus, Black-sarang Walet adalah satu-satunya spesies yang dikenali yang memancarkan klik tunggal. Klik tunggal dijangka akan digunakan untuk mengelakkan suara yang tumpang tindih selama echolocation. P

Penggunaan satu klik boleh dikaitkan dengan pergeseran evolusi dalam walet Pasifik timur; menentukan berapa banyak klik Marquesan Walet memancarkan,  menjelaskan ini. Hal itu juga didapati bahawa baik Walet Atiu (Fullard, 1993) dan Walet Papua (Price et al, 2005.)


Klik memancarkan saat mencari makan di luar saat senja, yang terakhir mungkin hanya dalam keadaan ini mengingat mungkin tidak bersarang di gua sama sekali . Perilaku tersebut tidak diketahui berlaku pada spesies lain (Fullard, 1993) tetapi sangat mungkin terjadi mengingat bahawa Papua dan Atiu walet tidak berkaitan. Namun, baru-baru ini telah ditentukan bahawa vokalisasi echolocation tidak bersetuju dengan hubungan evolusi di antara spesies burung walet seperti yang disarankan oleh perbandingan urutan DNA (Thomassen & Povel, 2006). Hal ini menunjukkan bahawa sebagai pada kelawar, suara echolocation, pernah ada, menyesuaikan diri dengan cepat dan bebas terhadap persekitaran akustik spesies tertentu ‘.

Tiga hipotesis dianggap untuk menggambarkan bagaimana echolocation berevolusi di Aerodramus genus dan, seperti yang ditetapkan baru-baru ini, taksa lain di Apodidae. Satu hipotesis menyatakan bahawa echolocation berubah daripada satu spesies leluhur walet dan hilang dalam genus yang kekurangan echolocation. Sebuah Hipotesis kedua adalah bahawa echolocation berubah beberapa kali secara independen. Senario ketiga melibatkan gabungan dari dua pertama, iaitu labah-rugi-kembali senario.

Beberapa subunit fungsional (seperti otot-otot vokal dan areals otak) yang diperlukan untuk menghasilkan sistem ekolokasi. Pengajian terdahulu berfikir bahawa kehilangan salah satu subunit lebih mungkin berlaku berbanding mendapatkan semua ciri-ciri yang diperlukan untuk ekolokasi. Namun kajian baru-baru ini (Thomassen et al., 2005) menunjukkan bahawa subunit echolocation terutama terletak pada sistem saraf pusat, sedangkan subunit di aparat vokal sudah hadir dan mampu dari penggunaan sebelum echolocation bahkan berubah. Kajian ini menyokong hipotesis kedua evolusi bebas ekolokasi Aerodramus dan Collocalia, dengan evolusi berikutnya dari perilaku kompleks diperlukan untuk melengkapkan sistem echolocation fizikal, atau bahkan pendekatan ketiga, sebagai aparat vokal-bahagian dari sistem echolocation bahkan mungkin warisan dari beberapa nenek moyang nokturnal prasejarah.

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment